Spamfilter instellen
Log in in Direct Admin (www.uwdomeinnaam.nl:2222) > klik onder 'email management' op 'Spamassasis Setup'.
1. SpamAssassin inschakelen
SpamAssassin is standaard uitgeschakeld. De eerste keer dat u de configuratie opvraagt staat helemaal boven aan de volgende boodschap:
Klik helemaal onderaan de pagina op 'safe' om SpamAssassin te activeren.
2. Bepaal wat er moet gebeuren met de "spam"
Opties:
- 'Inbox (don't block it)' (standaard instelling). De spam wordt niet geblokeerd.
- 'Redirect it to the catch-all spam folder in your main imap account'. Alle e-mail die wordt aangemerkt als spam wordt geredirect naar de spam folder van het hoofdaccount.
- 'Send the spam to the appropriate user's spam folder' (aanbevolen instelling). Alle e-mail die wordt aangemerkt als spam wordt geredirect naar een aparte spam map voor het desbetreffende e-mailadres. Elk e-mailadres beschikt dus over een eigen spamfolder, die u via webmail kunt benaderen.
- 'Delete the spam'. Bij deze optie wordt alle e-mail die wordt gemarkeerd als spam definitief verwijderd. Wij raden u af om deze optie te gebruiken aangezien bepaalde e-mail soms ten onrechte wordt gemarkeerd als spam.
3. Bepaal hoe streng de spamfilter moet worden ingesteld
Deze optie bepaald de grens waarop spam wel of niet moet worden doorgelaten.
Wij raden u aan om te beginnen met 'Medium Threshold' en vervolgens kunt u een aantal dagen deze optie naar beneden of boven bijstellen.
4. Bepaal of e-mail met een hoge spam score direct moet worden verwijderd
Wederom raden wij af om e-mail die door het programma wordt aangemerkt als spam automatisch te verwijderen.
5. Het onderwerp van e-mail die wordt aangemerkt als spam aanpassen
Eventueel kunt u het onderwerp van e-mail die door het programma wordt aangemerkt als spam automatisch laten herschrijven. Als de spam wordt geredirect naar een spamfolder dan is deze optie echter overbodig aangezien alle spam in deze map in deze map door het programma wordt gezien als spam.
6. Bepaal hoe de spam moet worden afgeleverd
Hier kunt u kiezen uit 3 opties. Uit veiligheidsoverwegingen raden wij de onderste optie 'Use text-only attachments'. aan. Desgewenst kunt u deze optie aanpassen.
Controleer of er geen mail ten onrechte in de spamfolder terecht komt
Login in webmail (www.uwdomeinnaam.nl/webmail) met uw e-mailadres en wachtwoord > klik op de map genaamd spam en controleer of er geen mailtjes ten onrechte zijn aangemerkt als spam.
Als dit wel het geval is kunt u een van bovenstaande instellingen wijzigen net zo lang totdat een en ander goed is afgesteld.
Let op: Als u alle mail laat redirecten naar de spamfolder van de hoofd account. Dan moet u inloggen met de inloggegevens van de hoofdaccount om de spamfolder te bekijken.