Zoekmachine optimalisatie: pagina titel en meta tags
Zoekmachines zoals bijv. Google gebruiken van meta tags om de inhoud van een website te indexeren.
Dit is de titel van de pagina in de browserbalk en de titel die wordt weergegeven door zoekmachines (zie afb. hieronder). Van deze 3 opties is de meta title (pagina titel) verweg de belangrijkste optie. Zorg dat het zoekwoord waarop de pagina gevonden moet worden voorkomt in de titel.
Keywords zijn tegenwoordig van ondergeschikt belang maar worden nog wel meegewogen in de berekening van het gewicht van een woord op een pagina.
De description is de tekst die door Google wordt weergegeven in de zoekresultaten op het moment dat Google het zoekwoord niet kan vinden in de tekst op de pagina. Als de zoekwoorden wel worden gevonden dan wordt de tekst die eromheen staat weergegeven.
Deze gegevens kunt u in het CMS instellen per individuele pagina en/of in een keer voor de gehele site.
De meta titel instellen
Als u de titel in de browserbalk bekijkt dan ziet u dat die is opgebouwd uit 2 gedeelten. Het eerste gedeelte bevat uw bedrijfsnaam (deze wordt op elke pagina weergegeven), met daarachter de pagina titel.
De bedrijfsnaam vult u in het CMS bij 'Header / bedrijfslogo'. Deze gegevens zijn voor alle pagina's identiek. Het 2e gedeelte van de titel verschilt per pagina. Als er geen meta titel is ingevuld voor de desbetreffende pagina dan wordt in plaats daarvan de titel van de pagina in het navigatiemenu.
description en keywords instellen
Als voor een pagina geen specifieke description en keywords zijn ingevoerd dan worden automatisch de algemene keywords en decription gebruikt (CMS bij 'Header / bedrijfslogo').